Upp

Ford gör framgångar i Europa

Fords framgångsrika Nordamerikanska region fortsätter dominera i företagets finansiella resultat. Den står för 2.3 miljarder dollar, eller 89 procent, av företagets sammanlagda vinst på 2.6 miljarder dollar före skatt under tredje kvartalet. 

Men det som gjorde Fords chefer exalterade förra veckan var att Ford's tre andra regioner -- Sydamerika, Västra Asien och Europa – visade upp en kombinerad vinst för kvartalet för den första gången sen andra kvartalet i 2011.

"Det är vad alla har väntat på att se: Kan vi få de andra regionerna att röra sig i rätt riktning?" sa Bob Shanks, Ford's verkställande direktör, förra veckan. "Vi har mycket arbete framför oss, men framgången är spännande."

Det som är mest uppmuntrande för Ford just nu är hur de förbättrar sin situation i lågkonjunktursdrabbade Europa, där de hittills har gjort stora förluster. Ford's förluster under tredje kvartalet minskade i år till 228 miljoner dollar från 468 miljoner dollar förra året.

"Även om vi gjorde förluster i Europa så var de 51 procent mindre än förra året," sa Shanks. Ford är i mitten av en Europeisk omstrukturering som är byggd efter den plan som slutligen vände affärerna i Amerika. De stänger två fabriker i Storbrittanien och en i Belgien. "Vi tror vi har nått en stabil nivå. Tecknen visar på blygsam tillväxt inom den närmsta tiden." sa Shanks om den Europeiska marknaden i överlag.

Ford visar också stadig tillväxt i de Asiatiska och Afrikanska regionerna, där de visade upp rekordsiffror på marknadsdelning och vinster för tredja kvartalet på 126 miljoner dollar. Fords marknadsandel hoppade till rekördhöga 3.7 procent i Östasien och Afrika på grund av en 4.3 procents andel i Kina, där företaget har varit verksam i byggandet av en ny produktoffensiv.

Fords vinster före skatt i Sydamerika steg från 9 miljoner dollar förra året, till 159 miljoner dollar i år. Fords marknadsandel växte till 9.5 procent i Sydamerika.

Efter dessa framgångar uppgraderade Ford deras finansiella vägledning inför resten av året. De förväntar sig att deras vinster före skatt kommer vara högre i år än de var 2012, ändrat från deras tidigare förväntningar på liknande eller något högre siffror från förra årets 8 miljarder dollar. Ford väntar sig nu att den sammanlagda förlusten i Europa kommer vara lägre än 2012's 1.7 miljarder dollar, vilket är ändrat från att tro de skulle göra lika stor förlust.

Mer om transport och Fords finansiella situation

http://www.rackstad.com/

http://europe.autonews.com/article/20131101/ANE/311019999/ford-sees-progress-in-europe-as-exciting